Guds mysterium
- T.E.
- 27. des. 2017
- 5 min lesing

Vi forkynner et mysterium, Guds skjulte visdom. Før tidenes begynnelse hadde Gud bestemt at den skulle føre oss fram til herligheten (1. kor 2.7)
Guds mysterium nevnes flere ganger av Paulus i brevene hans, og også andre steder i Bibelen. Men hvilket mysterium snakker Paulus egentlig om, og hvorfor er det et mysterium? Denne artikkelen prøver å granske mysteriet, og tar et lite dypdykk i Bibelen for å finne ut mer om hva det er.
I brevene til Paulus går det klart fram at mysteriet har med Kristus å gjøre. Som vi ser i verset sitert innledningsvis så handler det om en plan som Gud har hatt siden tidenes morgen. Den er ikke kjent av denne verdens herskere, men Gud åpenbarer den for oss ved sin Ånd. Bibelen forteller at de gamle profetene søkte og ville utforske dette mysteriet, men de forstod at det ikke var seg selv de tjente med sitt budskap, men oss (1. Pet 1:10-12). De døde uten å ha sett og fullt ut forstått det det de profeterte om. I menigheten i dag vil nok de fleste kristne umiddelbart tenke at mysteriet er at vi har fått frelsen, og at det er et mysterium at vi har fått så stor nåde. Men Guds mysterium stikker dypere enn som så.
Paulus skriver at mysteriet handler om en frelsesplan som Gud ville fullføre i tidens fylde: Å sammenfatte alt i Kristus, det vil si at alt i himmel og jord skal sammenfattes i Ham (Ef. 1:9-12). På den måten skulle vi være til lov og pris for hans herlighet. Måten Gud sammenfatter alt i Kristus på er først ved å skape en ny type menneske som aldri har eksistert før. Denne menneskerasen er de forløste, de som er kjøpt fri fra synden i denne verden i kraft av Lammets blod. Jesus sier vi må bli født på ny (Joh. 3.3), og forklarer at det handler om menneskets ånd. Videre sier Bibelen at den som er i Kristus er en ny skapning (2 Kor. 5:17). Ordet som er oversatt med skapning er det samme ordet som brukes om ulike arter. Vi er altså ikke bare en forbedret utgave av det gamle mennesket. Vi er en helt ny menneskeart. Ikke fordi vi ser annerledes ut, men fordi vi oppfører oss og tenker annerledes ved at vi er forvandlet på innsiden. Paulus sier at her er ikke Jøde eller Greker, her er ikke slave eller fri, her er ikke mann og kvinne. Dere er alle en i Kristus (Gal 3:28). Etter at vi er født på ny spiller altså ikke rase eller sosial status noen rolle lenger. Den nye skapningen er hellig for Gud, og Bibelens sier videre at Kristus tar bolig inni oss (Kol 1:27).
Mysteriet er imidlertid mer enn at vi har blitt nye skapninger. Paulus taler også om en husholdning i tidenes fylde da alt skal sammenfattes i Kristus (Ef 1:10). Det at alt skal sammenfattes i Kristus betyr at vi skal bli ett med Ham. Bibelen bruker ekteskapet som et profetisk forbilde på det som skal skje med Kristus og menigheten. Dette ser vi blant annet i Efeserbrevet 5: 31-32, der Paulus underviser om ekteskapet, før han røper at det han egentlig snakker om er Kristus og menigheten.
Åpenbaringen om Kristus og menigheten er relativt dyp, men hvis man grunner på dette og virkelig får tak i det så er det en svært kraftig åpenbaring. For at man skal forstå dybdene her så må man gå helt tilbake til da Gud skapte Adam. Da Gud skapte Adam så skapte han ham i sitt bilde. Etterpå tok han Eva ut av hennes side, og skilte det maskuline og det feminine. Da Gud senere innstiftet ekteskapet sa Han at mann og kvinne skal forenes i ekteskapet og være som en kropp (1.Mos 2:24). Når mann og kvinne blir en kropp gjennom ekteskapet så tilsvarer dette dermed den første Adam som Gud skapte, før han skilte ut Eva, og som altså var skapt etter Guds bilde.
Det samme bildet er det Gud bruker om Kristus og menigheten. Menigheten er tatt ut av Kristus sin side gjennom at han fikk et spyd i siden da han hang på korset og det kom ut vann og blod. Blodet er det som renser oss fra synd, og vannet er det levende vann i vårt indre. Videre ser vi at Bibelen altså taler om et kommende bryllup, der Kristus er brudgommen og menigheten er bruden. En hel bok i Bibelen er dedikert til å beskrive dette kjærlighetsforholdet (Salomos Høysang). Etter dette bryllupet vil menigheten og Kristus etter bibelens eget utsagn bli regnet som en kropp. Vi skal altså fysisk bli regnet som ett med Guds sønn, som jo er en del av den treenige Gud.
En av titlene Bibelen gir Jesus er menneskesønnen. Guds store masterplan som har eksistert fra tidenes morgen er at menneskesønnen pluss menigheten skal bli ett, og på denne måten skal mennesket bli en kopi av Gud selv. Kristus utgjør den maskuline (beskyttende) siden, og menigheten utgjør den feminine siden (yndig og vakker, men svakere). Bibelens undervisning om ekteskapet er blant annet at mannen/Kristus er kvinnens/menighetens hode. Menigheten vil derfor alltid stå under Kristus, som igjen står under Faderen. Bildet som Bibelen tegner opp er en litt uvirkelig tanke for mange, og enkelte vil kanskje si at det grenser til blasfemi å opphøye mennesket på denne måten. Men skal vi ta Bibelen på alvor så er det faktisk dette Bibelen sier. Var det noen som så mørkt på framtiden? Tenk om igjen.
Når skal så alt dette skje? Vi får et hint i Åpenbaringen 10:7, som sier at når den sjuende engelen lar sin basun lyde, i de dager skal Guds mysterium være fullført. Men hva er så dette med basunen? Paulus skriver at når Guds basun høres, da skal Herren selv stige ned fra Himmelen, og de døde i Kristus skal stå opp først. Deretter skal vi som er igjen og ennå lever, bli rykket bort sammen med dem i skyene for å møte Herren i luften (1. Tess 4.16-17). Fullførelsen på Guds store mysterium er altså Jesu gjenkomst, når menigheten skal rykkes opp i skyen og for alltid være med Kristus. Dette ligger ennå i fremtiden, og ingen kjenner dagen eller timen. Men sjansen er stor for at dette kommer til å skje under Israels feiring av basunenes høytid, på samme måte som at Jesus døde under Israels påskefeiring. Uansett så er det klart at så lenge vi er her på jorden så er vi Guds barn, men vi kommer ikke til å være barn for evig. Det er ennå ikke fullt ut åpenbart hva vi skal bli (1. Joh 3.1), men Guds tanker for sine barn går langt utover det vi kan forestille oss.




Kommentarer